Logo
Leveret af Google Translate
  • Borger
  • Erhverv
  • Kultur, Fritid og Turisme
  • Politik
  • Kommunen

> Barn > Bolig og Byggeri

> Ung > Miljø og Natur

> Voksen > Trafik og Veje

> Senior > Beredskab

> Affald og Miljø > Arbejdskraft

> Erhvervsservice > Erhvervsstrategier

> Landbrug og virksomheder > Tilladelser og bevillinger

> Udbud og Indkøb > Erhvervsgrunde og erhvervsejendomme

> Begivenheder og Events > Kultur og fritid

> Fritidsliv > Aktiviteter for børn og unge

> Turisme > Naturoplevelser

> Kultursamarbejde > Prisuddelinger

> Byråd og Udvalg > Politikker og Planer

> Råd og Nævn > Visioner og Strategier

> Dagsordener og Referater > Økonomi og Budget

> Høringer og Afgørelser > Valg

> Kontakt og åbningstider > Om kommunen

> Landsbyliv > Tilflytter

> Presse og kommunikation > Nyheder, presse og sociale medier

> Kommunen som arbejdsplads > Fundraising og crowdfunding

Du er her: Forside / Borger / Voksen / Voksne med handicap / Daglig hjælp og ledsagelse

  • Voksen
    • > Pas og Kørekort
    • > Job og Ledighed
    • > Sundhed og Sygdom
    • > Voksne med handicap
      • > Daglig hjælp og ledsagelse
      • > Tilskud ved nedsat funktionsevne
      • > Borgerstyret personlig assistance, BPA
      • > Beskæftigelses- og aktivitetstilbud
      • > Specialtandplejen
      • > Socialpsykiatri
      • > Botilbud m.v.
      • > Myndighed psykiatri og handicap
      • > Hjerneskade - rehabilitering
      • > Hjælpemidler Boligændringer Handicapbil
      • > Post til døren
      • > Flexhandicap kørsel
    • > Ægteskab og skilsmisse
    • > Bliv plejefamilie
    • > Bliv frivillig mentor
    • > Rådgivning
    • > Navne og navneændring

Daglig hjælp og ledsagelse

Er du mellem 12 og 67 år, og har du et fysisk eller psykisk handicap, kan du søge kommunen om at blive ledsaget 15 timer om måneden. Ordningen fortsætter, efter du er fyldt 67 år

Handicappet får lektiehjælp i skoleklasse
Abonner på Daglig hjælp og ledsagelse

Abonner på ændringer via email

Udfyld dit navn og email for at abonnere på
Daglig hjælp og ledsagelse


Hvis du ønsker at abonnere på andet indhold, kan du vælge det fra listen her:

 

Vi opbevarer din mail, så vi kan sende dig en mail med besked om ændringer, på de sider du abonnerer på. Du har til en hver tid mulighed for at opsige dit abonnement. Det foregår fra et link i den mail du modtager fra os med besked om ændringer.

Læs mere om Privatliv og databeskyttelse i Vesthimmerlands Kommune her.

Du abonnerer nu på denne side.

Selvbetjening

  • Ansøg om ledsagelse
  • Ansøg om betaling af udgifter til befordring mv. (Ledsageordning)

Ansøg om ledsageordning

Du kan søge om ledsagelse hos kommunen.

Hvem kan søge om ledsageordning?

Er du mellem 12 og 67 år, og har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan du søge kommunen om en ledsageordning. Hvis du har fået tildelt ledsageordningen, inden du er fyldt 67 år, kan du fortsat benytte ordningen, når du er fyldt 67 år.

Ordningen er et ekstra tilbud til personer med handicap, og ordningen kan derfor ikke erstatte anden hjælp som for eksempel praktisk hjælp i hjemmet. Du søger i kommunens. Brug den digitale løsning 'Ansøg om ledsageordning'.

Du kan læse mere om ledsagelse i praksisnyt fra Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet (DUKH).

  • Ledsagelse til voksne - DUKH praksisnyt (nyt vindue)
  • Hvad må en ledsager til voksne hjælpe til med? - DUKH praksisnyt (nyt vindue)
Større behov for hjælp i hverdagen - BPA

Hvis du er over 18 år og har et større behov for assistance i hverdagen, skal du søge kommunen om borgerstyret personlig assistance.

  • Borgerstyret personlig assistance

Du kan selv vælge din ledsager

Du har ret til selv at udpege en person til at fungere som ledsager. Dog må det ikke være en forælder, en ægtefælle, eller et lignende nærtstående familiemedlem.

Din ledsager skal helst have interesse eller erfaring i at arbejde med personer med handicap. Ved valg af ledsager, bliver der også lagt vægt på, at du og ledsageren har fællesinteresser. Kommunen skal godkende og ansætte din ledsager.

  • Familiemedlem som ledsager (nyt vindue)

Op til 15 timers ledsagelse om måneden

Ledsageordningen betyder, at du kan få 15 timers ledsagelse om måneden til formål, du selv bestemmer.

Det er muligt at "gemme" de 15 månedlige timer i højst seks måneder. Det vil sige, at du inden for en periode på seks måneder maksimalt kan spare 90 timer sammen. Du kan dog ikke bruge dine ledsagetimer på forskud.

Ansøg om tilskud til ledsagerens udgifter

Hvis du ønsker at tage din ledsager med i biografen, til koncert eller lignende, skal du selv dække omkostningerne. Det gælder også udgifter til din ledsagers transport.

Kommunen kan dog yde et årligt tilskud på 901 kr. (2019), som skal dække din ledsagers udgifter. Beløbet bliver udbetalt én gang årligt på baggrund af de sandsynliggjorte merudgifter.

Kommunen kan desuden i forbindelse med den enkelte ledsageopgave betale udgifter til din ledsagers lokaltransport. Hvis det er nødvendigt, at din ledsager er ved din side hele tiden, kan kommunen vælge at betale din ledsagers udgifter til biografbilletter, til spisning mv. inden for rimelige grænser.

Der er desuden mulighed for at søge om ledsagerkort til DSB, herunder til en række kulturinstitutioner. Læs mere på borger.dk om ledsagerkort til DSB, og hvor du kan søge det.

  • Transport for personer med handicap

Hvis du vil klage

Hvis du ikke er enig i kommunens afgørelse, skal du klage til kommunen inden fire uger. Afgørelsen skal så genvurderes inden fire uger, fra klagen er modtaget. Hvis kommunen fastholder sin afgørelse, bliver din klage sendt videre til Ankestyrelsen, som tager stilling til afgørelsen.

Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, DUKH, kan give dig uvildig rådgivning, når din sag er gået i hårdknude eller du føler dig uretfærdigt behandlet.

Du kan søge aktindsigt i dine sager hos kommunen, hos lægen og på hospitalets forskellige afdelinger. Læs mere på borger.dk om at søge aktindsigt.

  • Typiske spørgsmål og svar om klagesager (nyt vindue)
  • Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, DUKH (nyt vindue)
  • Offentlighed i forvaltningen
  • Aktindsigt i patientjournal

Selvbetjening

Alle løsninger

Du kan læse håndbogen for borgerstyret personlig assistance her.

Håndbog Borgerstyret personlig assistance

Lovgivning

Reglerne om ledsagelse er fastsat i servicelovens § 45 og § 97 og er uddybet i bekendtgørelsen om betingelser for ledsageordningen efter serviceloven. Ledsagelse for personer i alderen 12-18 år er reguleret i § 45, mens ledsagelse til personer mellem 18 år og folkepensionsalderen er reguleret i § 97.

  • Serviceloven (nyt vindue)
  • Ledsagebekendtgørelsen (nyt vindue)
  • Vejledning om ledsageordning m.m. (nyt vindue)
  • Vejledning: Satser på det sociale område 2019 (nyt vindue)
  • Bekendtgørelse af lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v. (nyt vindue)

Læs også

På borger.dk

  • Støtte til nødvendige merudgifter for voksne
  • Tolkning for personer med hørehandicap
  • Borgerstyret personlig assistance

Andre sider

  • Ledsageordning for unge og voksne (nyt vindue)
  • Rådgivning om handicap m.m. hos VISO (nyt vindue)
  • Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, DUKH (nyt vindue)
  • Danske Handicaporganisationer(nyt vindue)
  • Sociale profiler for sjældne diagnoser (nyt vindue)

Email til redaktør: Else Marie Simonsen

  • Borger
  • >Barn
  • >Bolig og Byggeri
  • >Ung
  • >Miljø og Natur
  • >Voksen
  • >Trafik og Veje
  • >Senior
  • >Beredskab
  • Erhverv
  • >Affald og Miljø
  • >Arbejdskraft
  • >Erhvervsservice
  • >Erhvervsstrategier
  • >Landbrug og virksomheder
  • >Tilladelser og bevillinger
  • >Udbud og Indkøb
  • >Erhvervsgrunde og erhvervsejendomme
  • Kultur, Fritid og Turisme
  • >Begivenheder og Events
  • >Kultur og fritid
  • >Fritidsliv
  • >Aktiviteter for børn og unge
  • >Turisme
  • >Naturoplevelser
  • >Kultursamarbejde
  • >Prisuddelinger
  • Politik
  • >Byråd og Udvalg
  • >Politikker og Planer
  • >Råd og Nævn
  • >Visioner og Strategier
  • >Dagsordener og Referater
  • >Økonomi og Budget
  • >Høringer og Afgørelser
  • >Valg
  • Kommunen
  • >Kontakt og åbningstider
  • >Om kommunen
  • >Landsbyliv
  • >Tilflytter
  • >Presse og kommunikation
  • >Nyheder, presse og sociale medier
  • >Kommunen som arbejdsplads
  • >Fundraising og crowdfunding

Vesthimmerlands Kommune

Vestre Boulevard 7
9600 Aars
Tlf. 99 66 70 00
post@vesthimmerland.dk 
sikkerpost@vesthimmerland.dk

CVR. 29 18 94 71
Ean-numre
Øvrig kontaktinformation
Find medarbejder

Privatliv og databeskyttelse

 

Redaktørlogin

Vi anvender cookies på denne hjemmeside til at forbedre din brugeroplevelse. Ved at klikke på et link på denne side, giver du os tilladelse til at sætte cookies. Læs vores cookiepolitik